Åpenhetsloven

Introduksjon

Åpenhetsloven stiller krav til at den aktuelle virksomhet må kartlegge og vurdere faktiske og mulige negative konsekvenser for brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold både internt og eksternt i sin leverandørkjede.

Virksomheter omfattet av lovens §3a skal årlig offentlig redegjøre for de aktsomhetsvurderinger som foretas. Redegjørelsen skal oppdateres og publiseres innen 30. juni hvert år og ellers ved vesentlige endringer i virksomhetens risikovurderinger.

Aktsomhetsvurderingene skal foretas i tråd med OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper på området for menneskerettigheter, som samsvarer med FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter (UNGP).

Organisasjon

Loven er gjeldende for konsernet VA365 (VA365 Holding AS) og deres datterselskaper som oppfyller åpenhetslovens §3a. Datterselskaper som berøres per dags dato er;

Selskap

Org. nr.

Adresse

Arnkværn Miljø og Renovasjon AS

942 874 618

Arnkvernvegen 98, 2320 Furnes

Arnkværn Miljø og Renovasjon Oslo AS

912 400 573

Maria Dehlis vei 40, 1083 Oslo

Br Stenskjær AS

963 597 185

Gullfotdalen 2, 2120 Sagstua

Øvrige selskaper i VA365 plikter å følge interne felles retningslinjer for samsvarsevaluering og vil involveres i arbeidet dersom de oppfyller §3a.

va365 firmaer

Produkter og tjenester

Oppsamling og behandling av avløpsvann.

Virksomhetens struktur

VA365 Holding AS har hovedkontor på Arnkvernvegen 98, 2320 Furnes og består av totalt 9 driftsselskaper som arbeider innenfor tjenestene oppsamling og behandling av avløpsvann.
Organisatorisk ledes bedriftene med egen administrasjon ledet av daglig leder i hvert enkelt driftsselskap. Ledergruppen for konsernet ledes av konsernsjef Ole Kristian Qvale.

Antall ansatte

250 stk

Kontaktperson for rapporten

Lars Øvergaard, HR & HMS leder
lars.o@va365.no

Aktsomhetsvurdering

Arbeidet med implementering av åpenhetsloven er utført i tråd med modellen for aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv. Prosessen er delt opp i seks trinn som må tilpasses i forhold til den enkelte virksomhets størrelse, art, kontekst og alvorlighetsgrad/sannsynlighet for negative konsekvenser.

forankre ansvarlighet

Ansvar

Våre etiske retningslinjer definerer grunnholdningene for hvordan våre ansatte, leverandører og forretningsforbindelser skal opptre for å drive etisk forretningsvirksomhet. De etiske retningslinjene skal bidra til å redusere risiko for brudd på blant annet menneskerettigheter, ansettelsesvilkår og helse, miljø og sikkerhet i vår forretningsdrift.
Rutiner og retningslinjer er forankret hos daglige ledere og konsernstyret, og er en del av våre styrende dokumenter.

Kartlegging av konsekvenser

Interne forhold

Internt i virksomheten har selskapet kartlagt mulige negative konsekvenser for anstendige arbeidsforhold innenfor følgende aktuelle områder;

  • Etiske retningslinjer
  • Arbeidsmiljøfaktorer, både fysisk og psykisk
  • Kvalitet-, helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid, herunder internkontroll og varslingsrutiner
  • Organisasjonsfrihet og tariffavtaler
  • Ansettelser, herunder faste-, midlertidige- og innleide ansatte.
  • Arbeidsforhold, herunder arbeidsbetingelser som arbeidstid, lønn og ferie

Alle arbeidstakere gjennomfører onboarding som innebærer opplæring og dokumentasjon av selskapets verdier, etiske retningslinjer, varslingsrutiner og øvrige rutiner knyttet til arbeidsforholdet. Våre arbeidstakere er underlagt arbeidsmiljøloven og både interne og eksterne krav til HMS og oppfølging av bedriftshelsetjeneste.

Gjennom kartleggingen oppfatter vi at det hverken forårsakes, bidras til eller forekommer negative konsekvenser for anstendige arbeidsforhold eller grunnleggende menneskerettigheter i selskapet.

Eksterne forhold

Selskapet har gode rutiner for å sikre en bærekraftig leverandørkjede og våre leverandøravtaler signeres av arbeidstakere som har fullmakt til dette i kraft av sin stilling og autoritet.
Leverandørene blir regelmessig evaluert, for å blant annet sikre at det arbeides i samsvar med etiske retningslinjer og etisk forretningspraksis. Dersom det risikoen vurderes som høy for brudd på lover, forskrifter, menneskerettigheter eller anstendige arbeidsforhold, vil vi rette forespørsler til disse virksomhetene. Videre oppfølging avhenger av selskapenes tilbakemelding, og det kan kreves at situasjonen rettes opp eller avtalen avsluttes.
Selskapet har som mål og gjennomføre aktsomhetsvurdering av minst 5 leverandører årlig, for å skape en kontinuerlig prosess rundt arbeidet.

Iverksatte tiltak

For inneværende år er fem bedrifter revidert og alle fem kom ut av risikovurderingen med lav risiko for brudd på menneskerettigheter. Dokumentasjon og redegjørelser er ivaretatt i henhold til våre rutiner.

Oppsummering og veien videre

Dersom selskapet opplever avvik ved revisjon eller andre forhold som avdekkes gjennom driftsåret, vil det bli iverksatt tiltak for å rette opp og forhindre gjentagende avvik. Både leverandører som inngår i selskapets verdikjede og de som kun leverer støttetjenester vurderes. Vi ønsker gjennom dette å bidra til forbedring framfor å avslutte et samarbeid.
VA365’s kunder og samarbeidspartnere skal være trygge på at våre tjenester og varer stammer fra bærekraftige leverandørkjeder.

Signatur

Dokumentet er signert elektronisk av daglige ledere og styret i selskapene som er underlagt åpenhetsloven, og styret i VA365 Holding AS.